2025 01 31 – 03 23  Dailės galerijoje (Respublikos g. 3)

Atidarymas sausio 31 d. 17 val.

 Ukrainiečių menininkės Oksanos Brenzovych kūryba – tai apgalvotas ir emocingas dialogas su žiūrovu, kuriame kalba išreiškiama per plačią spalvų paletę ir gilias amžinųjų simbolių reikšmes. Jos tapybines kompozicijas atspindi galingos spalvų bangos, kurios tarsi išsilieja ant drobės, aplenkdamos pačios menininkės mintis ir judėjimą. Oksana Brenzovych – progresyvi, šiuolaikinė Ukrainos menininkė, Užkarpatės meno mokyklos atstovė, susiformavusi veikiant įvairioms Europos kultūroms, kur vyrauja Vakarų Europos meno tradicijos, priešingai nei agresyvus socialistinis realizmas, daugelį dešimtmečių vyravęs rytiniuose Ukrainos regionuose ir suniveliavęs talentingų ukrainiečių kūrybinių paieškų gilumą ir apimtį.

Oksanos Brenzovych kūryba pasižymi ypatinga, tradicine Užkarpatės spalvų gama ir emocijų vaizdavimo išraiška. Ji yra prestižinio visos Ukrainos apdovanojimo „3-iojo tūkstantmečio moteris“ laureatė. Menininkės paveikslai buvo pristatyti dviejose personalinėse parodose Kyjivo istorijos muziejuje (2019 m. ir 2021 m.), parodoje EXPO 2020 Dubajuje (JAE), taip pat daugelyje parodų ir labdaros aukcionų Vokietijoje, Austrijoje, Šveicarijoje, Čekijoje, Slovakijoje, Bosnijoje ir Hercegovinoje.

Parodoje pristatoma paveikslų serija, kurioje dominuoja įvairūs mėlynos atspalviai – nuo ​​ryškiai mėlynos ir turkio iki gilios karališkos mėlynos. Žymus menininkas Joan Miró mėlyną pavadino „svajonių spalva“. Oksanai ji yra „jos vilčių spalva“. Simboliška, kad ši mėlyna yra Ukrainos (auksinio trišakio fonas) ir Lietuvos (Vyčio skydo spalva) herbuose, demonstruodama bendras mūsų šalių reikšmes ir vertybes. Abiejų šalių valstybiniuose simboliuose mėlyna spalva asocijuojasi su taika, ramybe ir saugumu. Tai atspindi taikaus gyvenimo ir stabilumo troškimą, taip pat simbolizuoja dangų, reiškia atvirumą ir dvasingumą, aukštų idealų ir laisvių troškimą. Taigi, ši spalva tampa simboliniu tiltu tarp mūsų dviejų tautų.

Taip pat verta paminėti, kad nuo XII a. visoje Europoje paplito tikėjimas mėlynos spalvos dieviška prigimtimi, o Mergelė Marija, Dangaus Karalienė, dažnai buvo vaizduojama šviesiai mėlynais drabužiais. Ši spalva turi įvairialypę simboliką, o pagrindinė dvasinė prasmė slypi Mergelės Marijos, nešančios ne tik apsaugą ir globą, bet ir viltį, paveiksle.

Epicentriniame projekto paveiksle pavaizduota „Marijos arka“, judanti per beribę erdvę, kurioje dangus susilieja su jūra į vieną energijos srovę – mėlyną Mergelės Marijos apdarą, simbolizuojantį kelią į šviesą ir meilę bei suteikiantį saugumą. Ukrainos ir Europos tautų apsauga. Į galvą nevalingai šauna genialaus lietuvių menininko ir kompozitoriaus Mikalojaus Konstantino Čiurlionio, vieno mėgstamiausių Oksanos Brenzovych autorių, dangiškojo laivo vaizdas. Kadaise jo žodžiai apie norą rašyti apie „ne mūsų pasaulio sukūrimą, kaip Biblijoje, o kažkokį kitą – fantastišką“ nuaidėjo ir įsirėžė į jos sielą. Savo kūryboje Oksana atskleidžia žiūrovui savo fantastišką pasaulį, o šiandien jis – mėlynas.

Parodos idėja: Taras Voznyak, Lvivo nacionalinės B. Voznitskio dailės galerijos direktorius, Oksana Brenzovych, menininkė.

Projekto „The Blue“ kuratorės: Tetiana Kostenko, Kyjivo istorijos muziejaus generalinio direktoriaus patarėja, Kyjivo istorijos muziejaus generalinė direktorė (2021–2022), dailės parodų ir renginių organizatorė, meno kuratorė, Ukrainos visuomenės veikėja, ir Alvyga Zmejevskienė, Trakų istorijos muziejaus direktorė, muziejininkė, meno parodų ir projektų organizatorė, visuomenininkė.