2022 03 02 – 04 02
Šios parodos pavadinimas, esantis ir visų parodoje eksponuojamų darbų pavadinimu, galėtų atsakyti į klausimą ir apie ką yra paroda, ir kas parodoje vaizduojama. Toks kalbos lakoniškumas būdingas Stasio Povilaičio kūrybai, kuri dažnai apibendrinama žodžiu „arkliai“. Fotografas ir fotografijos istorikas Stanislovas Žvirgždas taip apibūdino S.Povilaičio kūrybos dominantę: „Fotografijose pabrėžia arklių žmogiškąsias savybes, subtilias ir dramatiškas jų tarpusavio santykių paslaptis, vienatvę, nuotaikų įvairovę, lyties ir amžiaus niuansus, psichologiją“.
Fotografijų paroda „Arklys Nidoje“ sujungia šias skirtingas menininko darbo kryptis: juodai baltą žirgo pasaulį ir siurrealias kasdienybės akimirkas. Pagrindinis nuotraukų personažas išlieka paslaptingas: nustatyti, ar čia arklys elgiasi kaip žmogus, ar žmogus nori tapti arkliu, – keblu. S. Povilaitis, kalbėdamas apie naująją darbų seriją, įtraukia į kontekstą ir praėjusių kelerių metų aktualijas: „Sakyčiau, kad tai beveik pandeminė paroda, labai tinkama šiame neaiškiame laikotarpyje, kai visi turi vaikščioti su kaukėmis“.
Fotografas, praėjusiais metais įvertintas Panevėžio kultūros ir meno premija, taip pasakoja apie parodos gimimą: „Šitos fotografijos darytos 2015–2016 metų rugsėjo mėnesiais, Nidos tarptautinių fotografijos seminarų metu. Tais laikais firma ,,Sony” organizuodavo fotografavimus su jų paskolintais aparatais ir seminaro pabaigoje įdomiausių nuotraukų autoriams būdavo įteikiami prizai, o geriausiai serijai naujausias ,,Sony” fotoaparatas. Visi dalyviai eidavo fotografuoti įvairius veiksmus ir gamtą Nidoje, o ką daryti man – arklių fotografui? Prisiminiau apie kažkada man dovanotą arklio kaukę, kurią gavau iš Liudos Jonušienės ir Sauliaus Saladūno personalinės parodos Vilniuje proga. Dar man didelį įspūdį palikdavo reportažai iš Preilos apie vienintelę karvę, nors pagal Neringos įstatymus draudžiama laikyti naminius gyvūnus. Todėl atsivežęs arklio kaukę pradėjau fotosesijas. Modeliais teko pabūti kolegoms iš Vilniaus, Kauno, Dusetų, Nidos, Panevėžio ir net iš Anglijos. Neseniai paklausiau vieno buvusio modelio, ką jis jautė būdamas su arklio kauke. Atsakė, kad žmoguje yra vidinis gyvulys, žmogus visada būna su kauke. Ir aš bandžiau įsivaizduoti, kaip arklys vaikšto marių krantine. Arba maudosi jūroje. Arba grįžta iš parduotuvės“.
Apie autorių
Lietuvos fotomenininkų sąjungos narys nuo 1989 metų, 2005 m. suteiktas meno kūrėjo statusas. Nuo 1993 surengė daugiau kaip 20 personalinių parodų ir dalyvavo daugiau nei 90 grupinių parodų. Yra išleidęs 2 kūrybos albumus: Fotografijos (2002), Aberacijos (2010).
Intensyviai dalyvauja tarptautiniuose konkursuose, per pastaruosius 10 metų laimėta: 2021 m. konkurso „ND Awards“ („Neutral Density Photography Awards“) diplomas, tema ,,Gamta‘‘; 2021 m. Maskvos tarptautinio fotokonkurso (MIFA) sidabro medalis, tema ,,Gamta“; 2020 m. Budapešto tarptautinio fotokonkurso (BIFFA) sidabro medalis, tema ,,Gamta‘‘; 2020 m. Budapešto tarptautinio fotokonkurso (BIFFA) diplomas, tema ,,Sportas‘‘; 2020 m. konkurso „Lietuvos spaudos fotografija“ temos „Portretas“ finalininkas; 2019 m. Tokijo tarptautinio fotokonkurso (TIFA) bronzos medalis, tema ,,Gamta‘‘; 2019 m. Tokijo tarptautinio fotokonkurso (TIFA) diplomas, tema „Sportas“; 2018 m. konkurso „Lietuvos spaudos fotografija“ pagrindinis apdovanojimas – „Auksinis kadras“, tema ,,Gamta ir jos apsauga“; 2018 m. konkurso „Lietuvos spaudos fotografija“ nominantas, tema „Portretas“; 2017 m. tarptautinio fotografijos konkurso „Monovisions“ diplomas „Fine Arts“ kategorijoje; 2017 m. tarptautinio fotografijos konkurso „Monovisions“ diplomas „Conceptual“ kategorijoje; 2014 m. antroji vieta Panevėžio tarptautinėje fotografijos bienalėje ,,Žmogus ir miestas‘‘; 2012 m. apdovanojimas „Baltijos šalių geriausias gyvūnų fotografas“.
Nuo 2015 metų S. Povilaitis Panevėžyje organizuoja šventinę eiseną Pasaulinei fotografijos dienai paminėti.